מערכת ניהול ידע בענן

הצטרפו אלינו עוד היום. זה פשוט!

קלה לתפעול ולהטמעה! לא נדרש ידע טכני

פיתוח ישראלי עם תמיכה מלאה בעיברית

תמיכה בכל הרזולוציות, דפדפנים ומכשירים

ללא עלות הקמה ראשונית וללא התחייבות!

מתאימה גם לעסקים קטנים בעלי תקציב נמוך

פנו אלינו והתחילו לעבוד עם המערכת ללא התחייבות.
גלו כמה זה פשוט לנהל את הידע הארגוני שלכם באמצעות מערך הכלים שלנו.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו טיפים ועדכונים מקצועיים ישירות לתיבת המייל שלכם

שותפים עיסקיים

מערכת דיוור

מה מפריע למנועי חיפוש למצוא את התוכן שלכם?

איציק חנן, ספטמבר 2016

הקפדה על כללי כתיבה נכונה של כותרת לתוכן חשובה ביותר בכדי להקל על הקוראים שלכם
אך היא חשובה לא פחות גם עבור מנוע החיפוש, אחרי הכל, גם הוא מנסה לקרוא ולמצוא את התוכן שלכם.

במדריך זה נסתכל דווקא על הצד הטכני של הכתיבה ונברר כיצד הכותרת שכתבתם משפיעה על התיפקוד של מנוע החיפוש?

המדריך הזה מיועד לעורכי תוכן, אנשי הדרכה, מידענים ויועצים שחלק מעיסוקם הוא כתיבה והזנת תוכן למערכות טכנולוגיות.

אך לדעתי, גם צרכני התוכן או אנשי מקצוע שמתעניינים בנושא יוכלו למצוא עניין ולהפיק תועלת מהכתוב.

 

הערה קצרה לפני שמתחילים...

תחום מנועי החיפוש ואיתור מידע הוא עולם מורכב מאוד ולכן אני אתייחס במדריך זה למנועי חיפוש באופן כללי (מנוע חיפוש פנים ארגוניים)

שמוטמעים בתוך מערכות ארגוניות ולא דווקא למנועי החיפוש המסחריים שמוכרים לנו מהאינטרנט (Google, Bing כו...).

מנוע החיפוש המסחריים לוקחים בחשבון פרמטרים נוספים כגון פרסומות שמשפיעים על תוצאות החיפוש, זה לא רלוונטי לנושא של מדריך זה.

בואו ונתחיל.

איך מנוע חיפוש "חושב"?

ראשית, כדאי לדעת שלעומת בני אדם, מנועי חיפוש (מבוססי טקסט חופשי) נשענים על ניתוח של המילים בצורה "יבשה" וטכנית.

הם עובדים לפי כללים מסויימים ולכן, הקפדה על כללים אלו יכולה לסייע לתוכן שלכם להיות קריא יותר עבור מנוע החיפוש

ולקבל דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש (רלוונטיות).

שנית, צריך לזכור שעל פי רוב יש "תחרות" קשה בין פריטי התוכן שלכם על מקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

בדרך כלל, מספר העמודים בתוצאות מוגבל (10 תוצאות לעמוד) ולא כל האנשים יכולים או טורחים לדפדף בתוצאות החיפוש.

עובדה זו מחזקת שיבעתיים את הצורך להקפיד על מספר כללי כתיבה ולכתוב תוכן עם משמעות ובידול בין עמוד לעמוד.

לפני שממשיכים, חשוב לדעת כמה דברים על האופן שבו מנועי חיפוש מבצעים את העבודה.

מה מנוע החיפוש עושה בכדי להציג תוצאות חיפוש?

  • מפענח את שאילתת החיפוש שכתב המשתמש

  • קורא (סורק) את כל הפריטים

  • מסנן רק את הפריטים (עמודים) שיש בהם מילים שהמשתמש חיפש (שאילתא)

  • מתחשב במילים נרדפות / מורפולוגיה (יחיד / רבים / זכר / נקבה וכו..)

  • בודק האם מילות החיפוש מופיעות כמה פעמים?

  • בודק האם מילות החיפוש מופיעות קרובות אחת לשנייה?

  • קובע ציון לכל פריט (דירוג / ציון / התאמה) של כל פריט לפי הסעיפים הנ"ל

  • מבצע מיון של תוצאות החיפוש בסדר יורד לפי: ציון, תאריך עדכניות, כמות צפיות

  • מציג את תוצאות החיפוש עם חלוקה לדפים (בדרך כלל 10 פריטים לדף)

מה מפריע למנוע חיפוש למצוא את התוכן?

  • מילות קישור (רוב מנועי החיפוש מתעלמים מהן)

  • סימנים מיוחדים (! @ # $ % ^ & * וכו.....)

  • בחלק ממנועי החיפוש לסימנים המיוחדים יש משמעות שמשפיעה על החיפוש.
    לדוגמא: הסימן "-" עלול לגרום למנוע החיפוש להתעלם ממילה.

  • מילים עם משמעות כפולה בעברית

הנה דוגמא מעניינת בכדי להמחיש את הסעיף האחרון:

בעברית ללא ניקוד, המילה "לבנים" (צבע) היא עם בעלת משמעות כפולה "לבנים" (עבור בנים)
ולכן כאשר המוצר שלנו נקרא "תחתונים לבנים", מנוע החיפוש עלול להביא לתוצאות לא רלוונטיות.

מה עלול לקרות אם הכותרת לא תהיה קריאה למנוע החיפוש?

  • מנוע החיפוש לא ימצא את הפריט שלכם

  • מנוע החיפוש ידרג את הפריט עם ציון נמוך ולא יציג אותו בעמודים הראשונים

  • מנוע החיפוש יציג את הפריט שלכם אך המשתמש לא יזהה בעיניים את התוצאה וינטוש את החיפוש (לא ילחץ על אף תוצאה!).

  • מנוע החיפוש יביא תוצאות חיפוש רבות ויציף את המשתמש במידע לא רלוונטי.

דוגמאות לכותרות לא מוצלחות

בכדי להדגים את הנושא, אספתי כמה כותרות של פריטים מאתר מכירות ישראלי מוכר.

לפניכם כמה דוגמאות לכתיבה לא מוצלחת של כותרות תוכן או שמות מוצרים, לפחות במונחים של מנוע החיפוש.

להלן:

דוגמא 1: " דגם AFX-356 חדש "
כותרת קצרה, מילים כלליות וחסרות משמעות, סימן מיוחד שעלול להפריע לחיפוש

דוגמא 2: " Samsung Galaxy J7 2016 SM-J710F "

לא ברור באיזה מכשיר מדובר? סלולרי? טאבלט?
מדוע חשוב לציין את השנה?מה יקרה לרלוונטיות של התוכן בשנה הבאה?

דוגמא 3: " ארון הזזה דגם ליהי 2 דלתות רוחב 180 סמ צבע פשתן כותנה עם זכוכית שחורה "

כותרת ארוכה מידי, מכילה את תכונות המוצר בכותרת.
האם עבור אותו ארון בצבע אחר צריך עוד עמוד?

דוגמא 4: " סט 5 מדפים "18 R.M "
טקסט קצר מידי ולא ברור באיזה במדפים מדובר? למטבח? לחדר הכביסה?
מי היצרן? מה מבדיל מפריטים אחרים?
סימני מיוחדים לא תמיד מפוענחים בצורה צפוייה על ידי המנוע

דוגמא 5: " טבעת אירוסין טוויסט משובצת יהלום במשקל 0.35 קראט מדגם 6073Y זהב צהוב 14 קראט במשקל 2.5 גרם "
הכותרת ארוכה מידי! ומכילה את תכונות המוצר בכותרת.
האם עבור אותו מוצר מחומר אחר או צבע אחר צריך עוד עמוד?
גם מבחינת תצוגתית: עיברית, אנגלית וסימנים מיוחדים זה משהו שקשה לעין לקרוא.

דוגמאות לכותרות מוצלחות יותר

ובכדי לאזן במעט את התמונה, הנה מספר כותרות (מאותו האתר!) שכתובות בצורה נכונה יותר עבור מנוע החיפוש

וגם עבור המשתמש שמנסה להתמצא באוקיינוס המידע.

 

להלן:

  • iRobot Roomba 876 שואב אבק רובוטי

  • כסא סטודנט מסדרת גולף דגם סופר סטודנט

  • מעיל פליז דו צדדי עם כותפות Aztec Grizly Wind

לא צריך עין חדה במיוחד בכדי לשים לב להבדלים הקטנים שעושים את השינוי.

הכותרות ענייניות, באורך סביר ומכילות מילים משמעותיות, יש "חומר" שמנוע החיפוש יכול לעבוד איתו.

 

5 דגשים לכתיבת כותרת נכונה עבור מנוע החיפוש

מהדוגמאות הנ"ל אפשר לנסח כמה כללי אצבע והמלצות שיעזרו למנוע החיפוש לקרוא ולמצוא את המידע שלנו.

להלן:

  1. הכותרת צריכה להכיל מספר מילים / תווים סביר (עד 10 מילים ו-50 תווים)
     

  2. ללא סימנים מיוחדים!
    מומלץ ביותר להמנע מכך, או לפחות להמעיט את השימוש.
     

  3. הכותרות מכילות ביטויים שיידועים למשתמש וסביר שאותם הוא יחפש.
    (מגדיל את הסיכויים שהמשתמש יקליק על הקישור)
     

  4. ניתן להבין מהכותרת על איזה מוצר או תוכן  מדובר. 
    כלומר, לרשום את סוג המוצר וגם את הדגם הספציפי.
     

  5. הכותרת צריכה לייצור בידול בין הפריטים ורצוי למעט במילות קישור מיותרות.
    (אם הכותרת לא תהיה ברורה וקשורה לחיפוש שבוצע, המשתמש לא יקליק)

יש פרמטרים נוספים שאפשר להתייחס אליהם.

אך כדי לא לייצור עומס או בילבול יהיה נכון לסיים בנקודה זו.

 

 

כמה מילים לסיכום

כפי שציינתי בתחילת המדריך, מנוע חיפוש הוא עניין מורכב ורחוק מלעבוד בצורה מושלמת.

מניסיון, גם מנוע החיפוש הטוב ביותר זקוק לפעמים לקצת "עזרה" של איש מקצוע (זה אתם!).
אך למרות הקשיים זו עדיין הדרך הנפוצה ביותר למצוא תכנים (טקסט, תמונות, אודיו או וידאו)

אני אשמח מאוד לשמוע מה דעתכם בעניין.

האם גם אתם נתקלים בתקלות של מנוע חיפוש במהלך העבודה שלכם?

זהו. סיימתי.

אני מקווה שתמצאו את המדריך הזה שימושי ותצליחו לשפר את איכות התוכן שלכם.
אם אהבתם את המדריך, שתפו אותו עם חברים נוספים שימצאו בו תועלת.

הארות והערות יתקבלו בברכה, וכמובן שאלות (אם יש).

ניתן תמיד לייצור איתי קשר דרך האתר או באמצעות דף הפייסבוק שלנו.

איציק.
:-)

איציק חנן | יזם וטכנולוג

מתכנת מחשבים, מקצוען בתחום פיתוח אפליקציות אינטרנט ומערכות ניהול מידע ארגוניות.
יועץ טכנולוגי בעל נסיון רב בניתוח מערכות, אינטגרציה וביצוע פרוייקטים טכנולוגיים מורכבים.

יזם. סטרטאפיסט. בלוגר. כותב. אוהב מחשבים וטכנולוגיה. אוהב אנשים. בעלי חיים. אומנויות לחימה.
מוסיקה. אוהב ללמוד. מחפש ידע. קשרים עיסקיים. ועסוק כמעט תמיד באתגר הבא.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon